شرکت‌های سهامی انواع مختلف سهامی عام و سهامی خاص را تشکیل می‌دهند. در این شرکت‌ها میزان سرمایه اولیه به صورت سهام در آمده و برای تاسیس شرکت نیاز به سرمایه اولیه است. برای تاسیس این شرکت‌ها باید مدارک لازم را ارائه کرد و پس از طی کردن مراحل اداری منتظر تاسیس شرکت باشید. در این مطلب سعی داریم شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص را با یکدیگر مقایسه کنیم. برای دریافت اطلاعات مفید درباره تفاوت این دو شرکت با ما همراه شوید.

شرکت سهامی

یکی از شرکت‌هایی که برای امور تجاری در کشور ما تشکیل می‌شود شرکت سهامی نام دارد. شرکت سهامی یک شرکت بازرگانی محسوب می‌شود حتی اگر هدف از تاسیس این شرکت‌ها امور بازرگانی نباشد. سرمایه شرکت‌های سهامی به صورت سهام و به قطعات بسیار کوچک تقسیم می‌شود. مسئولیت شرکا در شرکت‌های سهامی به میزان سهم‌الشرکه آنها است.

شرکت سهامی عام

قسمتی از سرمایه برای تاسیس شرکت‌های سهامی عام از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود. این شرکت‌ها بسیار بزرگ بوده و دامنه کاری وسیعی دارند. شرکت‌های سهامی عام با فروش سهام به مردم می‌توانند قدرت زیادی را به دست آورند. شرکت‌های سهامی عام در حوزه‌های مختلفی وارد می‌شوند. از این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های نفتی و پتروشیمی، شرکت‌های نیرو، شرکت‌های استخراج معادن، شرکت‌های بازرگانی و موسسات مالی اشاره کرد. شرکت سهامی عام اهداف اقتصادی بزرگی داشته و با سرمایه بسیار زیاد خود اقدامات گوناگونی را برای پیشرفت خود انجام می‌دهند.

شرکت سهامی خاص

تمامی سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت‌های سهامی خاص توسط موسسان شرکت تامین می‌شود. این شرکت‌ها در زمینه‌های گوناگون بازرگانی، تجاری، علمی، مشاوره، پزشکی و غیره فعالیت می‌کنند. شرکت‌های سهامی خاص پیچیده نیستند و با سرمایه کم شروع به کار می‌کنند. بیشتر موسسان شرکت های سهامی خاص به دنبال ارائه خدمات و تجارت کوچکی هستند. این شرکت‌ها تنها قسمتی از نیاز جامعه را پوشش داده و فعالیت‌های جزئی را انجام می‌دهند.

تفاوت‌ های شرکت سهامی خاص و عام

شرکت‌های سهامی عام باید حتماً عبارت شرکت سهامی عام قبل و بعد از نام شرکت قرار گیرد. برای تاسیس شرکت‌های سهامی خاص نیز باید عبارت شرکت سهامی خاص قبل و بعد از نام شرکت بدون فاصله قرار گیرد. در شرکت‌های سهامی عام قسمتی از سرمایه اولیه به وسیله موسسه تامین شده و بقیه سرمایه از طریق مردم به دست می‌آید. در شرکت‌های سهامی خاص اینگونه نیست و تمامی سرمایه به دست موسسان تامین می‌گردد.

 برای تاسیس شرکت‌های سهامی عام باید حداقل ۲۰ درصد از سرمایه اولیه شرکت در یک حساب بانکی قرار گیرد. گواهی واریز این مبلغ برای تاسیس شرکت الزامی است. برای تاسیس شرکت‌های سهامی عام نیاز به ۵ میلیون ریال سرمایه اولیه و برای تاسیس شرکت‌های سهامی خاص به یک میلیون ریال هزینه نیاز دارند. انتقال سهام در شرکت‌های سهامی عام مشروط به موافقت مدیران شرکت است.

در شرکت‌های سهامی خاص اینگونه نبوده و نمی‌توان سهام را انتقال داد. تعداد شرکا در شرکت‌های سهامی خاص حداقل ۳ نفر و در شرکت‌های سهامی عام پنج نفر است. برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به اظهارنامه و اساس‌نامه که به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد است. در شرکت سهامی عام نیاز به مدارک بیشتری بوده و پذیره‌نویسی جزو مهمترین مراحل ثبت شرکت محسوب می‌شود. در شرکت‌های سهامی خاص نمی‌توان سهام را به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار داد.

سخن پایانی

همانطور که در بالا برای شما اشاره کردیم شرکت سهامی جزو شرکت‌های تجاری هستند. انواع شرکت‌های سهامی خاص و عام تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته و طبق شرایط متفاوتی در کشور تاسیس می‌شود. در هنگام تأسیس هر یک از شرکت‌های سهامی باید شرایط خود را سنجیده و نسبت به هدف خود یکی از این شرکت‌ها را تاسیس کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از طریق این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

https://www.khabareazad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/26153-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA?pr=1