دیزل ژنراتور چیست؟ آیا از ویژگی های دیزل ژنراتور از جنبه های مختلف اطلاع دارید؟ اگر می خواهید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید، کمی وقت بگذارید و این مقاله را بخوانید.

همانطور که می دانید جایگاه برق در زندگی متمدن ما انکارناپذیر است و به هیچ وجه نمی توان آن را جدا از جامعه مدرن شهری دانست. به دلیل نبود برق و برق، زندگی شهری ما بسیار مختل شده و مشکلات زیادی به وجود می آید. از طرفی می توان گفت بیشتر زندگی ما به برق و برق متصل است و اگر در عرض چند ثانیه با قطعی برق مواجه شویم مشکل بزرگی پیش می آید. تمام مشکلات مربوط به کمبود برق ناشی از استفاده بیش از حد دستگاه ها از این برق است. مثال: تجهیزات پزشکی در بیمارستان یکی از مهمترین ابزارهایی است که در صورت مواجه شدن با مشکل برق و برق در عرض چند ثانیه، وضعیت بیمار بدتر شده و حتی خطر مرگ را تهدید می کند. به همین دلیل برای مواجهه با چنین مشکلاتی در مواقع اضطراری از دستگاهی به نام دیزل ژنراتور استفاده می شود.


دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور که به نام دیزل ژنراتور یا دیزل ژنراتور نیز شناخته می شود، دستگاهی است که

برای تولید برق و برق در مواقع ضروری یا ضروری استفاده می شود. بسیاری از مشکلات با استفاده از این دستگاه برطرف شده است و مراکز مهمی که حتی چند ثانیه قطعی برق باعث صدمات جبران ناپذیری می شود از این دستگاه به طور گسترده استفاده کنید تا در صورت قطع برق دچار مشکل نشوید و بیمارستان ها یکی از مهم ترین مراکزی هستند که باید حتما مجهز به دیزل ژنراتور قوی و قدرتمند یکی از بارزترین خصوصیات دیزل ژنراتورها اندازه و حجم آنهاست، زیرا انواع دیزل ژنراتورها اندازه بزرگی دارند و معمولاً با افزایش توان، ابعاد و حجم آنها نیز افزایش می یابد. بنابراین دیزل ژنراتورهای جابجایی کوچک معمولاً برای مصارف کوچکتر و انواع بزرگتر برای مصارف صنعتی و مهم تر استفاده می شوند.


انواع دیزل ژنراتور

انواع دیزل ژنراتورها بر اساس توانی که ارائه می دهند به 3 دسته تقسیم می شوند که این سه در واقع رایج ترین و مهم ترین انواع موتورهای ژنراتور هستند و عبارتند از:


دیزل ژنراتور اضطراری

دیزل ژنراتورهای اضطراری در واقع همان نوع موتورهای دیزلی هستند که در مواقع اضطراری در مراکز درمانی، بیمارستان ها، کارخانجات و ... مورد استفاده قرار می گیرند. این بود که از این موتور دیزلی به عنوان منبع تغذیه استفاده کنیم که در سراسر کشور با قطع برق مواجه شدیم.


موتور دیزل برای مرغداری

دیزل ژنراتور دائمی

دیزل ژنراتورهای دائمی معمولاً زمانی استفاده می شوند که محل مورد نظر به برق سراسری شهر دسترسی نداشته باشد. در این شرایط از یک موتور دیزل دائمی به عنوان منبع اصلی تولید برق استفاده می شود و به طور مداوم از آن برای تولید نیرو استفاده می شود.



دیزل ژنراتور mo marsh

دیزل ژنراتور پایه

دیزل ژنراتورها مشابه دیزل ژنراتورها هستند با این تفاوت که برای تولید برق مستمر استفاده نمی شوند بلکه برای تامین برق طولانی مدت استفاده می شوند. در واقع استفاده از این نوع موتور دیزلی بین دو مورد دیگر است.


دیزل ژنراتور بیمارستانی

اجزای دیزل ژنراتور

با توجه به اینکه موتور دیزل یک دستگاه بزرگ و نسبتا پیچیده است، باید بدانید که این دستگاه دارای اجزای مختلفی است و از قطعات کوچک تشکیل شده است. اجزای اصلی یک دیزل ژنراتور را می توان به شرح زیر در نظر گرفت:


منبع تغذیه موتور دیزل

ماشین

سوخت و سیستم جرقه زنی

تنظیم کننده ولتاژ

سیستم خنک کننده دستگاه

سیستم روغن کاری

صفحه کنترل

دستگاه شارژر باتری است

مخزن سوخت موتور

فیلتر سوخت

دینام

که در...

ترکیب این اجزا به یک دیزل ژنراتور اجازه می دهد تا توان الکتریکی را تامین کند.


نحوه عملکرد دیزل ژنراتور

این روشی است که یک دیزل ژنراتور برای تولید انرژی الکتریکی ساخته می شود که در آن فرآیند احتراق برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی و سپس انرژی مکانیکی نیز به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. به عبارت دیگر، دیزل ژنراتور در 3 مرحله کار می کند، یعنی: جذب، احتراق و انتشار. ابتدا هوا با نیروی مکش وارد سیلندر می شود و سپس سوخت وارد هوای متراکم می شود و تا زمانی که به مرکز بالایی برسد در حالت تامین سوخت باقی می ماند. با ادامه روند، گازهای فشرده در سیلندر پخش می شوند و باعث می شوند که پیستون های بسته کننده به سمت بالا حرکت کنند یا باز و بسته شوند و به تخلیه گازهای باقی مانده در پیستون کمک می کنند و در نهایت چرخه تخلیه و عملکرد دیزل ژنراتور کامل می شود.


آخرین کلمه

دیزل ژنراتور یا موتور دیزل یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در زندگی ما انسان هاست و باید به مقدار کافی در اختیار مراجع مختلف نهادها، سازمان ها و ... قرار گیرد تا در تامین برق مشکلی پیش نیاید. استحکام - قدرت. اگر قصد خرید این تجهیزات را دارید توصیه می کنیم با توجه به نیاز و هدف خود اقدام به خرید کنید تا شرایط مناسب باشد و بتوانید از ست موتور ژنراتور به درستی استفاده کنید. امیدواریم نقل قول های مربوط به دیزل ژنراتور برای شما عزیزان مفید واقع شود.
 

مقاله کامل:  https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214080-%D8%AF%DB%8C%D8%B2%D9%84-%DA%98%D9%86%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA