پادکست چیست؟

پادکست بر اساس دو کلمه iPod و radio است. پادکست ها را می توان به صورت ویدئویی یا صوتی ساده تولید کرد. بحث های حرفه ای، مردمی، کمدی، عمیق در مورد مسائل حقوقی یا سیاسی و ... در بسته ها گنجانده شده است.

پادکست ها شبیه برنامه های تلویزیونی یا ایستگاه های رادیویی هستند. اما تفاوت آنها با این برنامه ها این است که افراد می توانند هر زمان که بخواهند به پادکست گوش دهند. اما این برنامه تلویزیونی در زمان مناسب پخش می شود.

سبک و قالب پادکست

روش تولید پادکست بر اساس قالب یا چارچوبی خاص این است که سازنده انتخاب کند که پادکست از چه هدف و الگوی پیروی می کند. اگر تصمیم به انتشار یک پادکست دارید، باید قالبی را انتخاب کنید که برای شما مناسب تر است. به عنوان مثال، اگر دوست دارید پادکست خود را بسازید، انتخاب یک پادکست با فرمت مونولوگ بهترین انتخاب است.

پادکست مصاحبه رایج ترین شکل پادکست است. این نوع پادکست به مجری اجازه می دهد تا با مهمانان برنامه صحبت کند. مهمانان را می توان از میان افراد مشهور، سیاستمداران یا هر شخص الهام بخش انتخاب کرد. پادکست شیراحمدی  درام با هدف ارائه تئاتر کمدی یا تخیلی ایجاد می شوند. فیلمنامه نویسی و بازیگری نقش مهمی در آنها دارد.

محتوای صوتی تجاری

در سال های اخیر تولید محتوا برای کسب و کارهای آنلاین اهمیت زیادی پیدا کرده است. محتوایی که شامل متون اطلاعاتی و آموزشی مرتبط با هر کسب و کاری است. این محتوا به مخاطبان شما کمک می کند تا ویژگی ها و مزایای محصولات و خدمات شما را بهتر درک کنند و آنها را تشویق به خرید با اطمینان بیشتر کند. اما نکته ای که در اینجا باید به آن فکر کرد این است که بسیاری از افراد جامعه زمان کافی برای خواندن مطالب را ندارند.

محتوای صوتی نقش پررنگ خود را در رفع نیازهای این افراد نشان می دهد. محتوای صوتی در واقع متنی است که توسط شخص خوانده و ضبط می شود. این ابزار رسانه ای به مخاطب کمک می کند تا در هر زمانی به محتوای شما گوش دهد. انواع مختلفی از محتوای صوتی وجود دارد که هر کدام مزایا و کاربردهای خود را دارند.

برای شروع پادکست به چه ابزارهایی نیاز دارم؟

پادکست روشی برای پخش است که به حداقل تجهیزات نیاز دارد. تجهیزات مورد نیاز برای شروع یک پادکست عبارتند از:

1. رایانه: از لپ تاپ یا رایانه رومیزی برای تحقیق در مورد موضوع خود، ضبط پادکست ها و تبدیل فایل های ضبط شده به فایل های صوتی قابل اشتراک گذاری استفاده کنید.

2- میکروفون: اگرچه می توانید از تلفن همراه یا کامپیوتر خود برای ضبط صدا استفاده کنید، اما یک میکروفون پادکست حرفه ای کیفیت صدا را بهبود می بخشد. میکروفون‌های USB مستقیماً یا از طریق کانکتور BC به رایانه شما متصل می‌شوند، در حالی که میکروفون‌های XLR از طریق یک رابط صوتی جداگانه به رایانه متصل می‌شوند.

3- فیلتر پاپ: ابزار ضبط مفید، فیلتر پاپ یا صفحه توری کوچک است که معمولاً از نایلون یا فلز ساخته می شود و صداهای انفجاری صامت های سخت را کاهش داده یا از بین می برد. آنها همچنین صدای سوت تولید شده توسط هوای عبور از دندان ها را هنگام تلفظ صامت هایی مانند S و Z کاهش می دهند.

4- هدفون: از هدفون برای بررسی کیفیت صدا در حین ضبط و گوش دادن به کیفیت در هنگام ویرایش استفاده کنید.

5- نرم افزار ویرایش صدا: پادکست خود را با استفاده از نرم افزار ضبط صدا که به عنوان Digital Audio Workspace نیز شناخته می شود، ضبط و ویرایش کنید. نمونه هایی از نرم افزارهای رایگان ویرایش پادکست عبارتند از: Audacity، Adobe Audition (آموزش رایگان) و GarageBand برای کاربران مک.

برای ایجاد یک پادکست حرفه ای باید 5 مرحله اصلی را طی کنید. در ادامه این مراحل را توضیح خواهیم داد.

مرحله 1: استراتژی محتوای بلند مدت را تعیین کنید

ایجاد پادکست و جذب مخاطب فرآیندی طولانی است. اگر استراتژی محتوای بلندمدت نداشته باشید، دچار مشکل شده اید و در قسمت های بعدی محتوایی برای ارائه به مخاطبان خود نخواهید داشت و از ادامه کار دلسرد خواهید شد. از طرف دیگر، اگر محتوای قسمت های شما خسته کننده شود، مخاطب شما خسته می شود و دیگر به پادکست شما گوش نمی دهد. بنابراین قبل از انجام هر کاری، یک برنامه منظم از پادکست هایی که باید انجام دهید تهیه کنید.

مرحله 2: شروع به ضبط پادکست کنید

فرآیند ضبط پادکست مهمترین مرحله در ایجاد یک پادکست است. شما باید این کار را با استفاده از تجهیزات مناسبی که قبلا ذکر کردیم انجام دهید. تا پادکست های خود را با کیفیت خوب نگه دارید

مرحله 3: زمان ویرایش پادکست فرا رسیده است

پس از ضبط، باید پادکست ضبط شده را با یک برنامه ویرایش صدا ویرایش کنید و موسیقی و سایر عناصر لازم را در این بین اضافه کنید.

برای ویرایش ابتدا باید صداهای ضبط شده و صداهای با کیفیت پایین را از فایل پادکست حذف کنید تا یک فایل خام و با کیفیت ایجاد کنید. در مرحله بعد، باید یک مقدمه مناسب برای پادکست خود ضبط کنید و آن را به ابتدای این محتوای صوتی اضافه کنید. مقدمه باید شامل معرفی گوینده و بازیگران شرکت کننده در پادکست، عنوان کلی هر قسمت و پادکست باشد. پس از آن، باید موسیقی تم را انتخاب کنید و آن را در فایل دوره تولید  پادکست  زهرا شیراحمدی خام خود ترکیب کنید.
 

مرحله 4: یک سرویس میزبانی را برای انتشار پادکست خود انتخاب کنید

پس از اتمام ویرایش پادکست، باید یک محیط میزبانی مناسب را برای انتشار پادکست انتخاب کنید. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

مرحله 5: پادکست را تبلیغ کنید

برای اینکه پادکست شما دیده شود، باید آن را تبلیغ کنید. برای این منظور می توانید از فضاهای مختلفی از جمله برنامه های آنتی ویروس مانند Icebox استفاده کنید.